قهوه

قهوه ونوش، یک فنجان جوانی

  • twitter
  • instagram
  • telegram
  • whatsapp

بهترین زمان نوشیدن قهوه در روز چه ساعت هایی است؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه در روز چه ساعت هایی است؟

قهوه از آن دسته نوشیدنی‌هایی است که طرفداران آن معمولا علاقه دارند تا در هر ساعتی آن را بنوشند و از نوشیدن لذت می‌برند، اما قهوه به دلیل داشتن کافئین باید در زمان مشخصی خورده شود تا بهترین تاثیر مثبت را داشته باشد و از آن طرف مصرف بالای آن هم تا حد امکان ضرری نداشته باشد. اگر در طول روز بیشتر از یک وعده قهوه مصرف می‌کنید، احتمالا خرید یک دستگاه قهوه ساز می‌تواند باعث کاهش مصرف هزینه‌های شما شود.

 

چه زمان هایی بهتر است قهوه بنوشیم؟

  • نوشیدن قهوه در حالت ناشتا
  • نوشیدن قهوه به همراه غذا

 

نوشیدن قهوه در حالت ناشتا

اگر از آن دسته افرادی هستید که به محض بیدار شدن قهوه می‌نوشید، بهتر است مصرف آن را به چند ساعت بعد بیدار شدن از خواب اختصاص دهید. خواهید دید که در این صورت انرژی بیشتری به شما خواهد داد. بر اساس مطالعات انجام شده، نوشیدن قهوه چند ساعت پس از بیدار شدن می‌تواند تاثیرات بیشتری نسبت به مصرف بلافاصله آن داشته باشد. به عنوان مثال برای افرادی که ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار می‌شوند، بهترین زمان نوشیدن قهوه در صبح بین ساعت 9:30 تا 11:30 خواهد بود.

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که روز خود را با ورزش شروع می‌کنید، خوب است که بدانید مصرف 2 فنجان قهوه پیش از ورزش، تا حد زیادی دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند به بازیابی انرژی شما پس از تمرینات ورزشی کمک کند. قهوه باعث افزایش جریان خون تا 30 درصد شده و در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت‌ها را نیز افزایش می‌دهد. برای اینکه بیشترین تاثیر کافئین را در عملکرد ورزشی خود داشته باشید، بهتر است نوشیدنی خود را 30 تا 60 دقیقه قبل از ورزش مصرف کنید.

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2011 در دانشگاه هاروارد امریکا انجام شد، افرادی که به طور مرتب قهوه می‌نوشند تا 20 درصد کمتر دچار افسردگی می‌شوند. همچنین احساس شادی بیشتری می‌کنند. اگر با نوشیدن قهوه حس خوبی پیدا می‌کنید، بزرگترین دلیل برای مصرف آن را دارید. پس جدا از برخی مضرات قهوه، فواید قهوه نیز دیده می‌شود.

 

نوشیدن قهوه همراه غذا

قهوه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها بین افراد می‌باشد که تاثیرات انکار‌ناپذیری بر سلامتی بدن دارد. اما در بحث خواص قهوه گاهی مصرف این نوشیدنی در زمان نا مناسب، می‌تواند تاثیر منفی بر بدن داشته باشد.

یکی از اشتباهات، نوشیدن قهوه با غذاست که می‌تواند جذب آهن را کم کند. بنابراین پیشنهاد می‎‌شود افرادی که دچار کم‌خونی هستند، مصرف قهوه را به یک ساعت قبل و یا دو ساعت بعد از غذا اختصاص دهند. همینطور با رژیم غذایی مناسب، از کاهش جذب آهن به واسطه مصرف قهوه پیشگیری کنند. همانطور که می‌دانید قهوه ادرار آور است. پس توجه داشته باشید که باید به میزان کافی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، مصرف نوشیدنی قهوه به دمای 140 درجه و بیشتر، ریسک ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد. البته مصرف هر نوشیدنی گرم دیگری به این دما مضر است. پس با توجه به این نکات، علاوه بر لذت نوشیدن قهوه، از تاثیرات مثبت آن بر بدن نیز برخوردار شوید. افرادی که به طور مرتب قهوه می‌نوشند، نسبت به افرادی که قهوه مصرف نمی‌کنند طول عمر بیشتری دارند. نوشیدن قهوه می‌تواند از نظر اقتصادی نسبت به مصرف مکمل های کافئین به صرفه تر نیز باشد.

 

آخرین زمان‌ نوشیدن قهوه چه ساعتی است؟

گفته شده است که تا حداقل ۶ ساعت قبل از خواب کافئین مصرف نشود. زیرا کافئین تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خواب می‌گذارد و مصرف کافئین در شب باعث اختلال در خواب می‌شود. حتی بعضی افراد عقیده دارند که برای جلوگیری از اختلالات خواب، از ساعت ۲ بعدازظهر به بعد قهوه ننوشیم! نحوه عملکرد کافئین بر مغز و بدن را بخوانید، دلیل ننوشیدن قهوه در شب را می یابید.

تا این جا متوجه شدیم که بهترین زمان خوردن قهوه در روز چه ساعاتی است و پیش از خواب بهتر است که قهوه ننوشیم، اما فکر می کنید که دلیل منع نوشیدن قهوه پیش از خواب چیست؟

می دانیم ماده ای که سبب می شود بی خوابی پس از نوشیدن قهوه به سراغ ما بیاید کافئین است. هر گاه که مغز شما پیام خستگی را دریافت کند، ترشح ماده ای به نام آدنوزین و اتصال آن به حسگرهای خواب را باعث می شود. این حس خواب آلودگی و گیجی در شما ایجاد شده و به شما می‌گوید که باید خودتان را به رخت خواب نازنین‌تان برسانید.

 

چرا آخر وقت قهوه ننوشیم؟

اگر نزدیک زمان خوابتان، یعنی نزدیک به زمان ترشح آدنوزین در مغز، یک لیوان قهوه بنوشید، کافئین قهوه به جنگ آدنوزین ها می رود و سبب می شود که بی خوابی به سراغ شما بیاید. اثر این کافئین بر روی آدنوزین ها پس از 3 تا 5 ساعت کم‌تر می شود اما 8 تا 14 ساعت طول می کشد که کاملا اثر آن از بدن خارج شود.

توجه داشته باشید که همان قدر که مصرف قهوه در روز می تواند بر بالا بردن سطح انرژی ما تاثیر مثبت داشته باشد، اگر ندانیم چه موقع قهوه بخوریم، اثرات منفی آن به سراغ ما می آید.

بی خوابی، کم خوابی، بهم خوردن ساعات خواب و در نتیجه باقی ماندن اثرات خستگی در بدن، افت سطح انرژی در روز و … از مواردی است که نوشیدن بیش از اندازه قهوه در شب به بار می آورد.

 

چرت با قهوه یا نپوچینو

زمان خوردن قهوه اگر به درستی انتخاب شود، می‌تواند خواب آلودگی را به طور کلی رفع کند، این عمل با همکاری کافئین قهوه و یک چرت به موقع صورت می گیرد.

قهوه خور های حرفه ای معتقدند که اگر حدود 15 تا 20 دقیقه قبل از این که تصمیم به یک چرت نیمروزی بگیرید، یک لیوان قهوه بنوشید و پس از آن یک خواب کوتاه مدت داشته باشید، پس از بیدار شدن متوجه خواهید شد که بهترین زمان خوردن قهوه را پیدا کرده اید. چرا که تاثیر این بار آن بر بالا بردن سطح انرژی شما، بیش از پیش خواهد بود.

اگر می خواهید بدانید که چه طور چنین اتفاقی می افتد، جالب است که توضیح آن بسیار ساده است. گفتیم که آدنوزین است که حس خواب آلودگی را در افراد ایجاد می کند و زمان خواب میزان زیادی از این ماده در بدن وجود دارد. حال آنکه کافئین ممکن است برعملکرد آدنوزین ها تاثیر بگذارد اما بنا به دلایل مختلفی شاید قادر به از بین بردن همه تاثیر آن نباشد.

زمانی که در مدت معینی پیش از خواب قهوه می نوشید، از آنجایی که کافئین برای تاثیر گذاشتن نیاز به زمان دارد، ممکن است تاثیر آن را تا چند ساعت بعد نیز مشاهده نکنید. اگر بعد از مصرف قهوه در روز، خود را مهمان یک خواب کوتاه کنید، تا زمان اثر گذاری کافئین، خواب به شما کمک می کند تا میزان آدنوزین را در بدن به مقدار زیادی کاهش دهید.

پس از مدتی نیز کافئین به تسریع این عمل کمک کرده و در نهایت شما پس از خوابی کوتاه، بدون خستگی، می‌توانید مجددا به باقی فعالیت‌های روزانه خود بپردازید.

 

سوالات متداول

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، بهترین زمان نوشیدن قهوه بین ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر و ۲ بعدازظهر تا ۵ غروب است. در این زمان‌ها شما می‌توانید بهترین تجربه را از مصرف قهوه بدست آورید. هرچند درنهایت ممکن است تجربه فردی برای هر کس متفاوت باشد.

چه زمان‌هایی بهتر است که قهوه ننوشیم؟

زمانی هایی مثلا بین ۱۲ ظهر تا ۱ بعدازظهر و ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ غروب که میزان کورتیزول بالا است قهوه بنوشید بدن نسبت به کافئین موجود در قهوه مقاومت نشان می دهد. در نتیجه مقدار انرژی را که از ان طریق گرفته اید، هدر می رود.

 

بهترین زمان مصرف قهوه در بدنسازی چه زمانی است؟

قهوه یک نوشیدنی مفید می‌باشد که ممکن است به شما در رسیدن به اهداف تناسب اندام کمک کند. این نوشیدنی محبوب با قدرت، انرژی و استقامت بیشتر در طول تمرین مرتبط است. برای بهترین نتایج، حدود 1-2 فنجان (240-475 میلی لیتر) 45-60 دقیقه قبل از تمرین بنوشید.

توصیه نهایی با توجه به موارد بالا، بهترین زمان نوشیدن قهوه بین ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر و ۲ بعدازظهر تا 4-5 غروب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *